Blogginnlegg -
Like muligheter handler om mer enn penger
Jobben for å sikre kvinner like gode muligheter som menn i idretten er større enn vi trodde. Den handler like mye om holdninger som om penger.
Av Åsne Havnelid, adm.dir. Norsk Tipping
og Tonje Sagstuen, samfunns- og kommunikasjonsdirektør, Norsk Tipping
Det er litt over ett år siden Norsk Tipping gikk inn og ble sponsor for kvinnenes toppfotball. Det skjedde etter at vi ble klar over at forhold vi tok for gitt var på plass i landets største idrett, viste seg å ikke være det.
Burde vi ha skjønt det? Selvsagt. Men heldige var vi, som hadde midler til å bli med på det eventyrlige kvinneløftet. Gledelig er det også å se at fotballfamilien virkelig har vist at de mener alvor med ryddejobben de har startet på.
Har vi da gjort vårt? Overhodet ikke.
Ubevisste fordommer
Siden i fjor har det banket på Norsk Tippings dør ganske ofte. Utenfor har det stått kvinnelandslag i idretter av mange slag. Idretter som kanskje har klart å få inn akkurat nok midler til herrelandslagene sine. Kanskje er det ikke blitt så mye til overs til kvinnene.
Er det én ting vi har erfart det siste året, er det at jobben for å gi kvinner like muligheter som menn til å bli gode i idretten sin er mye større enn vi hadde trodd. Vi har også forstått at selv om mye handler om penger, er det ikke alltid hovedutfordringen.
Det handler mye om å bryte med etablerte holdninger. At man blir oppmerksom på hvilke spørsmål som ikke er blitt stilt. For eksempel hvorfor du aldri har sett et kombinertrenn for kvinner på TV.
Britene har et godt uttrykk for dette: Unconscious bias. På norsk kan vi kalle det ubevisste fordommer. Ting du bare aldri har tenkt over.
Noen første spadetak
Å gjøre like muligheter til en selvfølge er en krevende øvelse. Et kulturproblem lar seg ikke løse over natten, og Norsk Tipping kan selvsagt ikke løse noe som helst alene. Men, vi har forbannet oss på at vi skal gjøre det vi kan.
Som en start har vi lagt inn en «like muligheter»-klausul i våre nye sponsoravtaler. Og vi har tatt inn noen nye medlemmer i Norsk Tippings sponsorfamilie. Ta godt imot kvinnelandslaget i kombinert, kvinnelandslaget i roing, kvinnelandslaget i ishockey og kvinnelandslaget i hopp.
Vi skal ikke late som det er store avtaler. I sponsormålestokk er det ikke mye penger, men la oss kalle det en start. Et forsøk på å si «vi har sett dere», og en lovnad om å være med og løfte utøverne fram i folks bevissthet. Vi føler oss sikre på at sponsorflaggskipene våre, kvinnelandslagene i langrenn og fotball, blir med oss og bidrar til økt oppmerksomhet rundt sine søstre i smalere idretter.
Makt i påvirkning
Som samfunnsaktør og stor sponsor har vi også makt til å påvirke prosesser. Vi skal bruke våre muskler i arbeidet for rettigheter kvinnene ønsker å oppnå i sine idretter. Den dagen hockeykvinnene krever å få lov til å gjøre taklinger i kamp, på lik linje med herrene, skal vi støtte dem i det. Når den prestisjetunge Tysk-Østerrikske hoppuka dras i gang i romjula, kan vi rekke opp hånda spørre om de har planer for en kvinneklasse også.
Eller andre spørsmål, som burde ha vært stilt for lenge siden.