Blogginnlegg -
Slik unngår du ID-tyveri
Mange av oss frykter ID-tyveri. Gjør du? Hvis svaret er nei - så har du kanskje tenkt mye på dette. Kanskje du allerede har gjort en rekke gode tiltak. Eller er du som de fleste av oss andre: lykkelig uvitende?
Vi i Norsk Tipping er opptatt av å både gi deg gode opplevelser gjennom våre spill – og samtidig at du skal kunne spille trygt hos oss. Våre sikkerhetsløsninger består av en lang rekke påkostede tiltak som strekker seg fra de bakerste IT-systemene og helt fram til deg som kunde. Vi bruker mye krefter på teknologi og vi har gode styringssystemer. Men, likevel er DU som kunde en helt vesentlig brikke i sikkerhetsarbeidet vårt.
Din årvåkenhet, at du følger med på hva som skjer og at du ikke er naiv er det mest effektive sikkerhetstiltaket vi kan investere i. Derfor legger vi mye krefter i å holde deg oppdatert. Allerede i 2009 innførte vi utsending av sikkerhetsmeldinger til kundene våre. Filosofien var: «Fortell kundene når det skjer noe med deres kundedata – da kan de reagere».
En av utfordringene med den rivende digitaliseringen er at selv om informasjonen er enda lettere tilgjengelig enn før så unnlater mange å følge med på hva som faktisk skjer. Det kan med andre ord gå lang tid før du selv fatter mistanke om at noe ikke er som det skal være. Når var siste gang du gjennomgikk kontoutskriften din i nettbanken? Eller spillkontoen din hos Norsk Tipping?
Det er mange som ikke følger godt nok med. Det vet vi, og det har vi tatt høyde for ved å gjøre det svært vanskelig for andre å misbruke din spillerkonto. For å være kunde i Norsk Tipping må du være registrert i folkeregisteret. For å spille hos oss må du bruke våre sikre ID løsninger og alle transaksjoner logges i våre systemer. Vi følger med for deg - så langt det er mulig.
Likevel kan det skje at du blir utsatt for ID-tyveri. Og når systemene våre fanger opp kritiske endringer i dine kundedata, da varsler vi deg via den kanalen vi vet det er sikrest å nå deg på: mobiltelefonen. Selv om den digitale utviklingen går i retning av flere apper og «flyktig» informasjonsdeling via chatte-meldinger, så har vi valgt å holde fast i bruk av SMS når vi vil gi deg en viktig melding. Grunnen er ganske enkel: Norsk Tipping har ca. 2 millioner kunder, og det er langt fra alle som har tatt i bruk det nyeste av digitale løsninger. Men de aller fleste – både bestemoren og 18-åringen - har mobiltelefon med mulighet for SMS.
Så neste gang du mottar en SMS fra oss med varsling om at det er gjort viktige endringer i dine kundedata – og du ikke kan huske å ha gjort det selv – da bør du raskt ta kontakt med vår kundeservice (07770). Det er nemlig ikke noe ålreit å ha en ID på avveie. Bare spør de ca 150 000 nordmennene som ifølge NorSIS er blitt utsatt for ID-tyveri de siste to årene.