Gå videre til innhold
Direktør for samfunn og kommunikasjon i Norsk Tipping, Tonje Sagstuen, og administrerende direktør Åsne Havnelid.
Direktør for samfunn og kommunikasjon i Norsk Tipping, Tonje Sagstuen, og administrerende direktør Åsne Havnelid.

Nyhet -

​Hva mener nordmenn egentlig om fotball for kvinner?

Vi spurte opinionen, og fikk klare svar.

Av Åsne Havnelid, administrerende direktør Norsk Tipping og

Tonje Sagstuen, direktør samfunn og kommunikasjon Norsk Tipping

Fotballen har begynt å rulle kvinnenes vei etter den begredelige EM-exiten i fjor. Økonomien har bedret seg, media dekker toppserien for kvinner bredere enn noen gang, og hos Norsk Tipping ser vi at både omsetningen og antall kunder som kjøper spill på norske kvinnekamper på Oddsen har doblet seg siden samme tid i fjor.

Vi vet mindre om hvordan det står til med nordmenns grunnleggende holdninger til kvinnefotballen. Derfor var det desto gledeligere å få svarene fra holdningsundersøkelsen Kantar TNS gjennomførte for Norsk Tipping i juni.

Undersøkelsen har over 1000 respondenter fra et representativt utvalg av befolkningen, og slår første og fremst fast at den brede befolkningen har en svært positiv holdning til fotball for kvinner. For barne- og ungdomsfotballen er det, ikke uventet, nær full enighet om at jenter skal ha et like godt tilbud som gutter. Det er når folk tar stilling til påstander som angår toppfotballen at andelen positive svar (helt eller delvis enige) begynner å bli overraskende høy.

  • 77 prosent mener eliteserielag som Rosenborg og Brann bør etablere elitelag for kvinner
  • 76 prosent mener kvinner er like gode fotballdommere som menn
  • 73 prosent mener kvinner er like gode fotballkommentatorer som menn
  • 72 prosent mener det bør være lik lønn for begge kjønn i toppfotballen
  • 69 prosent mener kvinner er like gode fotballtrenere som menn
  • 65 prosent tror vi vil se en kvinnelig trener i eliteserien innen ti år
  • 54 prosent tror det er mulig å oppnå full likestilling i fotballen. Ser vi på bare mennenes svar, er tallet 52 prosent.

Vi skal naturligvis ta høyde for at folk tenderer til å svare politisk korrekt på slike spørsmål. Og så kan man selvsagt hevde at det brede laget av folk svarer på ting de ikke nødvendigvis har så god innsikt i. Undersøkelsen viser faktisk at bare ni prosent av folket oppgir at de er «svært interessert» i fotball, mens tre ganger så mange erklærer seg «helt uinteressert». Men, blant de svært interesserte, svarer fortsatt 41 prosent at de tror det er mulig å oppnå full likestilling i fotballen. 77 prosent tror vi får se en kvinnelig eliteserietrener for herrer innen ti år, og 75 prosent mener eliteserieklubber som Rosenborg og Brann burde etablere elitelag for damer.

Tallgrunnlaget strekker seg langt ut over det vi kan trekke fram her. Det forteller for eksempel også at det er flere menn enn kvinner som ser kvinnefotball på TV. Det er utvilsomt langt igjen før kvinnene omfavner fotballen i like stor grad som menn. Men, du skal være veldig grinete anlagt for å ikke sitte igjen med et positivt hovedinntrykk fra denne undersøkelsen. At toppfotball for kvinner er bredt akseptert, at kompetente kvinner i fotballen verdsettes og at fotball for kvinner har underholdningsverdi – det kan det ikke være så stor tvil om lenger. For oss, som er stor sponsor for kvinnefotballen, er det utrolig gledelig å se. Vi vet hvor hardt kvinnene har jobbet for å komme hit.

Dette er i grunnen gode nyheter for alle som er glade i fotball. Kanskje spesielt for de mange tusen jentene som snart skal i sving på Norway Cup. De har langt bedre muligheter for ei framtid i idretten sinn enn jentene som deltok i den aller første Norway Cup i 1972 – fire år før kvinnene slapp til i det norske seriesystemet. 

Emner

Kontakter

Roar Jødahl

Roar Jødahl

Pressekontakt Senior kommunikasjonsrådgiver og pressekontakt Generelle spørsmål. 97 07 14 04
Pressekontakt storvinnere

Pressekontakt storvinnere

Pressekontakt Trekningsredaktør Besvarer spørsmål ang. vinnere, også på kveldstid. 970 94 000

Relatert innhold

Norge tapte mot hjemmefavoritt Frankrike, men kan likevel feire rekordstor interesse for kvinnefotballen.  Foto: Bildbyrån

​VM gir knalltall for fotballkvinnene på Oddsen

Sju dager inn i mesterskapet hadde nesten 42 000 personer spilt på kvinnenes fotball-VM på Oddsen. Det er nær halvparten av kundetallet VM for herrer hadde etter sju dager i fjor.

Like muligheter er en av Norsk Tippings hjertesaker. Her forteller administrerende direktør Åsne Havnelid om noen av tiltakene selskapet gjør, både eksternt og internt.

Slik jobber vi for like muligheter

Like muligheter er en av Norsk Tippings hjertesaker. Her forteller administrerende direktør Åsne Havnelid om noen av tiltakene selskapet gjør, både eksternt og internt.

Vi gir drømmen en sjanse!

Norsk Tipping er et statlig aksjeselskap underlagt Kulturdepartementet. Selskapet har enerett på en rekke pengespill i Norge.
Hovedoppgaven Stortinget har gitt Norsk Tipping er å kanalisere nordmenns spillelyst inn mot et offentlig kontrollert spilltilbud og forebygge problemer som kan følge av pengespill. Overskuddet som skapes går til samfunnsnyttige formål.

Spillene skaper spenning og moro i hverdagen til tusenvis av nordmenn, enten drømmen er å bli rik eller bare å krydre fotballkampen med en beskjeden innsats på favorittlaget.
Hvert år kommer spillemidlene norsk idrett, kultur og frivillige, humanitære organisasjoner over hele landet til gode.
Siden 1948 har Norsk Tipping bidratt med cirka 200 milliarder kroner (prisjustert) til gode formål – til glede for befolkningen over hele landet. I 2023 gikk 7,1 milliarder kroner fra Norsk Tipping til samfunnsnyttige formål.
Norsk Tipping holder til på Hamar og har cirka 440 ansatte.

Norsk Tipping

Måsåbekkvegen 20
2315 Hamar
Norway