Gå videre til innhold
Norsk Tippings markeds- og kundedirektør Thorbjørn Unneberg (t.v), mottok prisen fra WLAs president Jean-Luc Moner-Banet. Foto: Morten Eriksen
Norsk Tippings markeds- og kundedirektør Thorbjørn Unneberg (t.v), mottok prisen fra WLAs president Jean-Luc Moner-Banet. Foto: Morten Eriksen

Nyhet -

Norsk Tipping fikk internasjonal pris for arbeidet med spillansvar

Onsdag kveld fikk Norsk Tipping World Lottery Associations (WLA) Best Flagship Responsible Gaming Award.

Prisen ble tildelt for prosjektet "Proaktive samtaler", der kundekonsulenter i Norsk Tipping tar personlig kontakt med risikospillere i nøye planlagte telefonsamtaler. Det er nå gjennomført ca 3000 samtaler, og en fullskala forskningsstudie ved Stockholms Universitet har dokumentert effekten disse samtalene har på kundenes forbruk og spillevaner. Resultatene er svært positive.

- Driver fram initiativer

Det var WLAs president Jean-Luc Moner-Banet som delte ut prisen på WLA-kongressen i Buenos Aires onsdag 21.november. 

- Norsk Tipping viser igjen sin evne til å drive fram nye ansvarlig spill-initiativer som vil påvirke hvordan operatørene forstår feltet. Med sine proaktive samtaler addresserer Norsk Tipping kunder som befinner seg i risikosonen, og viser hvordan man på denne måten kan bidra til å bygge spillerens tillit til merkevaren, heter det i juryens begrunnelse.

Stolt og glad

- Jeg er både stolt og glad over at innsatsen vi gjør på spillansvarsfeltet blir lagt merke til internasjonalt, sier Norsk Tippings administrerende direktør Åsne Havnelid. 

Hun understreker at det er et uttalt mål for Norsk Tipping å ligge i front og drive utviklingen videre på dette fagfeltet.

- Uten troverdige og virkningsfulle spillansvarstiltak vil ikke bransjen vår kunne kalle seg bærekraftig på vegne av verken kundene eller samfunnet. "Proaktive samtaler"-prosjektet er et innovativt tiltak, som har dokumentert svært god effekt på risikospillernes forbruk og spillevaner, sier Havnelid.

Omsorg for kundene

Det er forsker og psykologspesialist Jakob Jonsson ved Stockholms Universitet som har gjennomført forskningsstudien som dokumenterer effekten av samtalene.

Les hans fagblogg om studien her: Slik forandret en telefonsamtale storspilleres forbruk 

- Det Norsk Tipping har gjort er verdensledende på fagfeltet, og jeg er stolt over å være en del av dette prosjektet. Jeg håper og tror prisen er en inspirasjon til å fortsette og utvikle spillansvarsfeltet, og at andre spillselskap følger etter. Å arbeide med spillansvar er å vise omsorg for kundene sine, og det gjenstår fortsatt mye arbeid på området, sier Jonsson, som har spillavhengighet som spesialområde. 

Emner

Kategorier

Kontakter

Relatert innhold

  • Jakob Jonsson (inset), psychology specialist at Stockolm University, was in charge of the major scientific study of state-owned Norsk Tippings gambling customers.

    New research: Changing the habits of gamblers by just one phone call

    Norway's state-owned gaming company, Norsk Tipping, sent letters and made phone calls to 2000 of their biggest losing customers. The effects on the customers' gambling expenses after the intervention have now been subject to a major scientific study at Stockholm University.

  • Jakob Jonsson (innfelt) er psykologspesialist og forsker ved Stockholms Universitet. Kundekonsulent Kristin Edvardsen Måsø i Norsk Tipping snakker daglig med selskapets stortapere. Foto: Norsk Tipping

    Forskningsstudie: ​Slik forandret en telefonsamtale storspillernes forbruk

    2000 storspillere hos Norsk Tipping fikk en telefon eller et brev fra selskapet. Hva slags effekt hadde det på spillemønsteret? Psykologspesialist Jakob Jonsson ved Stockholms Universitet har gjennomført et forskningsprosjekt på effekten av ulike typer intervensjon hos Norsk Tippings største spillere.