Gå videre til innhold
Kristin Edvardsen Måsø er en av kundekonsulentenen som jobber fulltid med å ringe risikokunder i Norsk Tipping. Foto: Silje Bye Vangen
Kristin Edvardsen Måsø er en av kundekonsulentenen som jobber fulltid med å ringe risikokunder i Norsk Tipping. Foto: Silje Bye Vangen

Blogginnlegg -

Den andre telefonen fra Hamar

Du har sikkert hørt om «telefonen fra Hamar» hvor heldige nordmenn får beskjeden de har drømt om: «Gratulerer – du er blitt Lotto-millionær!». Men har du også hørt om «den andre telefonen» fra Hamar?

a00688

Av Tanja Sveen, Rådgiver for ansvarlig spill i Norsk Tipping

Hver uke ringer vi i Norsk Tipping nemlig til kunder vi er bekymret for. Det er spillere som har tapt forholdsvis mye penger hos oss det siste året, eller som spiller på en måte som kan tyde på risikable spillevaner.

Hvorfor gjør vi dette?

Befolkningsundersøkelsen fra 2015 viser at det er 34 000 problemspillere og 88 000 såkalt moderate risikospillere i Norge. Vi vet at mange av disse er kunder hos oss i Norsk Tipping. Målet vårt med å ta direkte kontakt, er å gjøre dem bevisst på både pengebruk og spillevaner. Det er lettere å ta tak mens et problem er lite enn etter at det har fått vokse seg stort.

Alle slags spillere

Vi møter hele spekteret av kunder når vi ringer - de fleste er vanlige mennesker. Ofte kan de fortelle om vanskelige livshendelser, og at spill som følge av det har tatt mer og mer overhånd. Noen enkeltpersoner har store og sammensatte problemer i livet sitt, hvor spill er ett av dem. Iblant viser kunden seg å representere et spillelag med kompiser, slik at tapet per spiller ikke er så stort likevel. Og, blant de hellige unntakene: Mannen i førtiåra som tjente ti millioner i året og hadde god kontroll på hvor mye han brukte. Han lo litt, men takket likevel for at vi ringte og «passet på».

Faktasjekk: Hvor mye penger har du brukt?

Ett av de første spørsmålene vi stiller er om de vet hvor mye penger de har brukt på spill hos oss det siste året. Når de har svart, forteller vi hvor mye penger som faktisk har gått til spill. Det er ikke uvanlig at kunden tror at han har tapt under halvparten av det han faktisk har tapt. Mange får seg en tankevekker.

En del av dem har allerede hatt en litt dårlig magefølelse før vi ringer. Over tid har det blitt mer og mer fokus på spill. Pengene strekker ikke til i hverdagen. Mange åpner seg og forteller om tøffe tak i livet, hvor spill er blitt en trøst eller flukt i en vanskelig livssituasjon. Noen håper på storgevinsten som skal endre på alt.

Endring

Mange gir uttrykk for at det er en «lettelse» å få fakta på bordet. Det blir lettere å ta tak – i stedet for å skyve det foran seg. Samtalen blir en god anledning til å gjøre en endring. Mange velger å sette ned spillegrensene sine, slik at de ikke kan spille for mer enn det de faktisk har råd til. Noen velger å utestenge seg – de trenger å slutte å spille helt. Og noen har behov for veiledning om hvor de kan få hjelp og støtte på veien videre.

Hva synes kundene om at vi ringer?

Vi var veldig spente på hva kundene ville synes om å bli oppringt om dette temaet. Ville de bli provosert? Synes at vi blandet oss inn i private forhold? At vi er dobbeltmoralske når vi først selger spill for etterpå å ta kontakt fordi vi er bekymret?

I samtalene spør vi alltid om tilbakemelding: Hva synes du om at vi gjennomfører slike samtaler?

  • 8 av 10 synes det er positivt
  • 1,5 av 10 er nøytrale
  • 0,5 av 10 synes det er negativt

Kundene opplever altså at samtalen er nyttig. Det er en vekker å få fakta på bordet. Mange uttrykker takknemlighet over at vi bryr oss, slik som denne 35-åringen sier det: «Jeg er glad for at dere bryr dere – og ringer for å følge meg opp – i stedet for å selge spill».

Har du oversikt?

Lurer du på hvor mye penger du har brukt på spill hos oss det siste året? Da kan du først skrive ned hva du tror du har brukt, og så kan du logge deg på www.norsk-tipping.no og sjekke Spillregnskapet ditt. Hvor god oversikt har du?

Kilder:

Omfang av penge- og dataspillproblemer i Norge 2015, Universitetet i Bergen

Emner

Kontakter

Roar Jødahl

Roar Jødahl

Pressekontakt Senior kommunikasjonsrådgiver og pressekontakt Generelle spørsmål. 97 07 14 04

Relatert innhold

Fagsjef for ansvarlig spillvirksomhet i Norsk Tipping, Bjørn Helge Hoffmann.

Totalgrensen: Risikospillere har redusert tapene

Etter en måned med totalgrensen har 200 000 kunder definert sin egen tapsgrense. 12 prosent har valgt maksgrensen på 20 000 kroner i måneden, 55 prosent har satt grensen sin under 4000 kroner.

SIKKERHETSSJEF TROND LAUPSTAD SKRIVER OM ID-SIKKERHET

Slik unngår du ID-tyveri

Gjør du nok for å unngå ID-tyveri? Det er sikkerhetssjef Trond Laupstads tema i dette innlegget.

Rådgivere Kristin Edvardsen Måsø og Trine Vannzell kontakter risikospillere hos Norsk Tipping. FOTO: Roar Jødahl

Samtaler med risikospillere virker

Ved Universitetet i Stockholm er det gjort en statistisk analyse av over 1000 samtaler Norsk Tipping har hatt med risikospillere. Resultatene er positive.

Jakob Jonsson (innfelt) er psykologspesialist og forsker ved Stockholms Universitet. Kundekonsulent Kristin Edvardsen Måsø i Norsk Tipping snakker daglig med selskapets stortapere. Foto: Norsk Tipping

Forskningsstudie: ​Slik forandret en telefonsamtale storspillernes forbruk

2000 storspillere hos Norsk Tipping fikk en telefon eller et brev fra selskapet. Hva slags effekt hadde det på spillemønsteret? Psykologspesialist Jakob Jonsson ved Stockholms Universitet har gjennomført et forskningsprosjekt på effekten av ulike typer intervensjon hos Norsk Tippings største spillere.

Kundekonsulent Trine Vannzèll i Norsk Tipping har snakket med flere hundre av Norsk Tippings stortapere. "De fleste setter pris på at vi ringer", sier hun.

​FAGBLOGG: Slik går det med stortaperne ett år etter den proaktive samtalen

Direkte kontakt med de av Norsk Tippings kunder som taper mye på pengespill hadde en tydelig effekt. Men hvordan var langtidseffekten av en telefonsamtale som i gjennomsnitt varte i seks minutter? Og ville henvendelsen føre til at kunder forlot selskapet? 12 måneder senere ser vi forbløffende gode resultater.

Vi gir drømmen en sjanse!

Norsk Tipping er et statlig aksjeselskap underlagt Kulturdepartementet. Selskapet har enerett på en rekke pengespill i Norge.
Hovedoppgaven Stortinget har gitt Norsk Tipping er å kanalisere nordmenns spillelyst inn mot et offentlig kontrollert spilltilbud og forebygge problemer som kan følge av pengespill. Overskuddet som skapes går til samfunnsnyttige formål.

Spillene skaper spenning og moro i hverdagen til tusenvis av nordmenn, enten drømmen er å bli rik eller bare å krydre fotballkampen med en beskjeden innsats på favorittlaget.
Hvert år kommer spillemidlene norsk idrett, kultur og frivillige, humanitære organisasjoner over hele landet til gode.
Siden 1948 har Norsk Tipping bidratt med cirka 200 milliarder kroner (prisjustert) til gode formål – til glede for befolkningen over hele landet. I 2023 gikk 7,1 milliarder kroner fra Norsk Tipping til samfunnsnyttige formål.
Norsk Tipping holder til på Hamar og har cirka 440 ansatte.

Norsk Tipping

Måsåbekkvegen 20
2315 Hamar
Norway