Gå videre til innhold
Åsmund Woldsengen (t.v.), Glenn Arefjord og Lars Christian Bakke på Oddsen har hatt hendene fulle i sommer. Foto: Pernille Storholm Skaret/Norsk Tipping
Åsmund Woldsengen (t.v.), Glenn Arefjord og Lars Christian Bakke på Oddsen har hatt hendene fulle i sommer. Foto: Pernille Storholm Skaret/Norsk Tipping

Nyhet -

Norsk Tipping doblet omsetningen på fotball-EM og OL

Norsk Tipping har nesten doblet omsetningen på både EM i fotball og OL siden de forrige mesterskapene.

Det er først og fremst fotball-EM som har dratt omsetningen og kundetallene på Oddsen kraftig opp denne sommeren. Hans Erland Ringsvold, leder for Spilloperasjon i Norsk Tipping, omtaler de fire ukene i EM som svært morsomme, spesielt den enorme interessen mesterskapet har hatt selv uten norsk deltagelse.

– Vi snakker nesten om en dobling på alle områder sammenlignet med fotball-VM for to år siden, sier Ringsvold.

Bedre produkt, mindre konkurranse

  • I fotball-VM 22 omsatte Oddsen for i underkant av 300 millioner kroner, mens fotball-EM 24 landet på i overkant av en halv milliard kroner.
  • Netto inntekter i VM 2022 var over 60 millioner kroner, for EM 2024 er tallet over 100 millioner kroner.
  • Kundetallet i i VM 2022 var ca. 200 000, for EM 2024 var det nesten 400 000.

– Dette er et tegn på at den norske pengespillreguleringen virker. Jobben vår er å få nordmenn som ønsker å spille til å velge det lovlige tilbudet som har ansvarlige rammer, i stedet for å ty til utenlandske bookmakere uten tapsgrenser. Det lykkes vi med, sier Ringsvold.

Han mener det er flere grunner til framgangen. Blant annet er konkurransen fra utenlandske selskaper betydelig mindre enn før, på grunn av nye og effektive myndighetstiltak. Samtidig har vi utviklet et produkt som er mange ganger bedre enn det vi hadde på den gamle spillplattformen under forrige VM.

– Vi ser jo at kundene er fornøyde, sier Ringsvold.

Populær finale

EM ble avsluttet med semifinaler og finaler i uke 28. Da leverte hele 244 000 kunder spill på Oddsen. 175 000 leverte spill på finalen, som alene omsatte for i underkant av 50 millioner kroner.

– Jeg har vanskelig for å se at vi kan komme i nærheten av noe sånt igjen før Norge kvalifiserer seg til et mesterskap, sier Ringsvold.

OL har ikke samme appell som fotballmesterskap, men likevel en kraftig økning siden OL i Tokyo. Omsetningen økte med 166 prosent, og antall kunder økte med nesten 200 prosent. Over 100 000 nordmenn leverte ett eller flere spill på OL.

Superlørdagen med mulighet til å spille på tre ganger norsk gull til 3,5 i odds vekket interessen hos mange patrioter, som kunne innkassere en pen gevinst etterpå. Nesten like mange hadde tippet at Karsten Warholm skulle ta gull, med en odds på 2,5. Det gikk som kjent ikke like bra.

Den gode sommeren på Oddsen har vært en sterk bidragsyter til at Norsk Tipping har nådd kundemålet for hele 2024 allerede.

Playscan i minus

En god sommer på inntektssiden betyr imidlertid også at Norsk Tippings ansvarlighetsindeks gikk i minus under EM. Når mange spiller for mer enn de pleier, fører det til at kundemassens spillemønster i sum beveger seg i negativ retning.

– Det er som forventet under store mesterskap. Nedgangen var større enn vi forutså, trolig fordi vi har et bedre sportsprodukt enn i tidligere mesterskap, og at vi har kanalisert en del spillere som bare spilte hos de uregulerte selskapene før. De har gjerne et mer intensivt spillemønster, sier Bjørn Helge Hoffmann, fagsjef for ansvarlig spillvirksomhet i Norsk Tipping.

Analyser etter tidligere mesterskap tilsier at de fleste kundene går tilbake til sine vanlige spillemønstre når mesterskapet er over. Det skjedde også i år, indeksen justerte seg raskt tilbake til positive tall da mesterskapet var over.

Holder øye med de unge

Norsk Tipping beholder likevel et ekstra blikk på de unge spillerne.

– Vi så at de sto for en stor del av den negative bevegelsen under fotball-EM. Fra før vet vi at de er mer sårbare for å utvikle problemer, derfor har vi rettet ekstra forebyggende og skadereduserende tiltak mot denne gruppen. Vi kommer til å være ekstra årvåkne på dette når Premier League-sesongen starter opp igjen, sier Hoffmann.

En viktig del av Norsk Tippings oppgave er å tilby spill i trygge rammer med god beskyttelse for spilleren.

– Tapsgrensene våre er et viktig verktøy, i tillegg har vi den digitale assistenten «Spillepuls» som kommuniserer direkte med spillere som beveger seg mot risikospill, sier Hoffmann.

Emner

Kontakter

Bjørn Helge Hoffmann

Bjørn Helge Hoffmann

Fagsjef Ansvarlig spillvirksomhet 95182615

Vi gir drømmen en sjanse!

Norsk Tipping er et statlig aksjeselskap underlagt Kulturdepartementet. Selskapet har enerett på en rekke pengespill i Norge.
Hovedoppgaven Stortinget har gitt Norsk Tipping er å kanalisere nordmenns spillelyst inn mot et offentlig kontrollert spilltilbud og forebygge problemer som kan følge av pengespill. Overskuddet som skapes går til samfunnsnyttige formål.

Spillene skaper spenning og moro i hverdagen til tusenvis av nordmenn, enten drømmen er å bli rik eller bare å krydre fotballkampen med en beskjeden innsats på favorittlaget.
Hvert år kommer spillemidlene norsk idrett, kultur og frivillige, humanitære organisasjoner over hele landet til gode.
Siden 1948 har Norsk Tipping bidratt med cirka 200 milliarder kroner (prisjustert) til gode formål – til glede for befolkningen over hele landet. I 2023 gikk 7,1 milliarder kroner fra Norsk Tipping til samfunnsnyttige formål.
Norsk Tipping holder til på Hamar og har cirka 440 ansatte.

Norsk Tipping

Måsåbekkvegen 20
2315 Hamar
Norway