Gå videre til innhold
Kundekonsulent Trine Vannzèll i Norsk Tipping har snakket med flere hundre av Norsk Tippings stortapere. "De fleste setter pris på at vi ringer", sier hun.
Kundekonsulent Trine Vannzèll i Norsk Tipping har snakket med flere hundre av Norsk Tippings stortapere. "De fleste setter pris på at vi ringer", sier hun.

Blogginnlegg -

​FAGBLOGG: Slik går det med stortaperne ett år etter den proaktive samtalen

12 uker etter at vi kontaktet Norsk Tippings stortapere, hadde de redusert forbruket kraftig. Nå har vi studert effekten etter ett år.

Av Jakob Jonsson

Forsker og psykologspesialist, Stockholms Universitet 

Det er nå litt under ett år siden vi avsluttet et forskningsprosjekt på Norsk Tipping der vi kontaktet kundene som hadde tapt mest penger det siste året. Tusen personer fikk en såkalt «proaktiv samtale» på telefon, tusen personer ble kontaktet via brev, mens en like stor kontrollgruppe ikke ble kontaktet i det hele tatt.

I henvendelsen opplyste vi om hvor mye de hadde tapt det siste året, og forsøkte å motivere dem til å gjøre en endring og ta i bruk spillansvarsverktøy. Håpet var at kundene skulle gjøre bevisste valg, og at det skulle føre til et redusert pengeforbruk.

12 uker etter henvendelsen hadde kundene som ble oppringt redusert forbruket sitt med 29 prosent. Kundene som fikk brev hadde redusert med 15 prosent, mens kontrollgruppen hadde tre prosent redusert forbruk. Hele den nylig publiserte studien kan leses her.

Ingen kundeflukt

Direkte kontakt hadde altså en tydelig effekt. Men hvordan var langtidseffekten av en telefonsamtale som i gjennomsnitt varte i seks minutter? Og ville henvendelsen føre til at kunder forlot selskapet?

Svaret på det siste er nei. Færre enn én prosent av dem som ble kontaktet sluttet å spille i året som fulgte. Nesten alle spiller fortsatt regelmessig. Frykten for kundeflukt etter spillansvarstiltak virker altså å være ubegrunnet. Ikke bare blir kundene i selskapet, de gir også uttrykk for at de setter pris på å bil kontaktet.

Fortsatt lavere forbruk

Hva så med effekten over lengre tid? Når vi ser på spillforbruk ett år etter kontakttidspunktet, ser vi fortsatt en tydelig effekt for kundene som fikk en telefonsamtale. Deres forbruk er fortsatt 25 prosent lavere enn kontrollgruppens. I gjennomsnitt har de tapt 16 000 kroner mindre enn de ville ha gjort med sitt tidligere forbruk. Kundene som i løpet av telefonsamtalen hadde endret eller låst tapsgrensene sine, hadde redusert forbruket sitt med nesten det dobbelte. Derimot har effekten for brev avtatt, selv om det fortsatt er en statistisk signifikant forskjell mellom brevgruppen og kontrollgruppen.

Hvorfor forskjell?

Hvordan kan man forklare at effekten for telefon er varig, men svakere av å få et brev? Begge gruppene fikk samme informasjon om hvor mye de hadde tapt det siste året, noe som er en viktig motivasjon for å endre vaner. Jeg vil tro forklaringen ligger i at telefongruppen i langt større grad har tatt en beslutning om å justere ned, eller låse tapsgrensen. For brevgruppen kan det hende terskelen for å gå inn og endre spillegrenser selv, var for høy. En grense som er satt, eller til og med låst, fortsetter å hjelpe deg som kunde selv når motivasjonen vakler.

Får innflytelse

I Sverige er det fra 1. januar innført en såkalt «omsorgsplikt» for spillselskapene i den nye pengespillreguleringen der utenlandske, privateide selskaper nå får selge spill i Sverige. En del av dette er å kontakte kunder når man er urolig over spillevanene deres. Erfaringene fra Norsk Tippings forskningsprosjekter på proaktive samtaler kommer helt sikker til å ha stor innflytelse på hvordan de proaktive samtalene kommer til å gjennomføres i Sverige.

Som forsker håper jeg det også i Sverige kan gjennomføres studier som denne. Det finnes nemlig lite kunnskap om kort- og langtidseffekter av ulike ansvarlighetstiltak. I en oversiktsartikkel som studerte hva vi vet om effekter av ulike beslutninger for å forebygge spilleproblemer (McMahon et al 2019), konstateres det at vi ikke vet noe særlig. Vi vet lite om effektene på kort sikt, og enda mindre om effektene på lang sikt. Derfor er det ekstra hyggelig å kunne legge fram denne ettårsoppfølgingen av studiet på Norsk Tipping.

Referanser:

Jonsson, J., Hodgins, D. C., Munck, I., & Carlbring, P. (2019). Reaching out to big losers: A randomized controlled trial of brief motivational contact providing gambling expenditure feedback. Psychology of Addictive Behaviors.

McMahon, N., Thomson, K., Kaner, e. & Bambra, C. (2019). Effects of prevention and harm reduction interventions on gambling behaviours and gambling related harm: An umbrella review. Addictive behaviors. 90, 380-388. https://doi.org.10.1016/j.addbeh.2018.11.048

Artikkelforfatter Jakob Jonsson er psykologspesialist med spilleavhengighet som spesialområde. Han jobber til daglig i selskapet Sustainable Interaction i Stockholm. Dette forskningsstudiet for Norsk Tipping er en del av hans doktograd ved Stockholms Universitet. Jonsson kan kontaktes på epost jakob@sustanableinteraction.se, eller på telefon + 46 70 619 93 70

Emner

Kontakter

Roar Jødahl

Roar Jødahl

Pressekontakt Senior kommunikasjonsrådgiver og pressekontakt Generelle spørsmål. 97 07 14 04
Pressekontakt storvinnere

Pressekontakt storvinnere

Pressekontakt Trekningsredaktør Besvarer spørsmål ang. vinnere, også på kveldstid. 970 94 000
Presse

Presse

Pressekontakt

Relatert innhold

Jakob Jonsson (innfelt) er psykologspesialist og forsker ved Stockholms Universitet. Kundekonsulent Kristin Edvardsen Måsø i Norsk Tipping snakker daglig med selskapets stortapere. Foto: Norsk Tipping

Forskningsstudie: ​Slik forandret en telefonsamtale storspillernes forbruk

2000 storspillere hos Norsk Tipping fikk en telefon eller et brev fra selskapet. Hva slags effekt hadde det på spillemønsteret? Psykologspesialist Jakob Jonsson ved Stockholms Universitet har gjennomført et forskningsprosjekt på effekten av ulike typer intervensjon hos Norsk Tippings største spillere.

Lars Langseth Nikolaisen (innfelt) er fagsjef for samfunnsinnsikt og spillbransje  i Norsk Tipping.

Overskudd i et lisensmarked

I lobbyens kamp for å gi utenlandske spillselskaper lisens til å selge pengespill i Norge, trekkes erfaringene fra Danmark stadig fram som en suksesshistorie, også økonomisk. Det er en sannhet med store modifikasjoner.

Mindre reklame for kasinospill vil medføre at færre spiller disse spillene, og det igjen vil gi færre spilleavhengige, skriver Bjørn Helge Hoffmann (innfelt).  Foto: Rawpixel.com/Shutterstock/NTB Scanpix

Fagblogg: Et varsko om nettkasino

Norsk Tipping ser en bekymringsfull utvikling blant sine kasinokunder. Antall risikospillere har økt fra 6000 til 10000 de siste ti månedene, og disse står for 55 prosent av inntektene i kasinosegmentet. Fagsjef for ansvarlig spillvirksomhet i Norsk Tipping, Bjørn Helge Hoffmann, mener et forbud mot distribusjon av reklame for disse spillene er både riktig og viktig.

Vi gir drømmen en sjanse!

Norsk Tipping er et statlig aksjeselskap underlagt Kulturdepartementet. Selskapet har enerett på en rekke pengespill i Norge.
Hovedoppgaven Stortinget har gitt Norsk Tipping er å kanalisere nordmenns spillelyst inn mot et offentlig kontrollert spilltilbud og forebygge problemer som kan følge av pengespill. Overskuddet som skapes går til samfunnsnyttige formål.

Spillene skaper spenning og moro i hverdagen til tusenvis av nordmenn, enten drømmen er å bli rik eller bare å krydre fotballkampen med en beskjeden innsats på favorittlaget.
Hvert år kommer spillemidlene norsk idrett, kultur og frivillige, humanitære organisasjoner over hele landet til gode.
Siden 1948 har Norsk Tipping bidratt med cirka 200 milliarder kroner (prisjustert) til gode formål – til glede for befolkningen over hele landet. I 2023 gikk 7,1 milliarder kroner fra Norsk Tipping til samfunnsnyttige formål.
Norsk Tipping holder til på Hamar og har cirka 440 ansatte.

Norsk Tipping

Måsåbekkvegen 20
2315 Hamar
Norway