Gå videre til innhold
Slik vill spillregnskapet se ut for kunder som logger seg på hos Norsk Tipping. Illustrasjon: Norsk Tipping
Slik vill spillregnskapet se ut for kunder som logger seg på hos Norsk Tipping. Illustrasjon: Norsk Tipping

Nyhet -

Nå får Norsk Tippings kunder forbruksoversikt ved pålogging

Fra og med denne uka vil Norsk Tippings digitale kunder få en oversikt over forbruket sitt når de logger seg inn.

Spillregnskapet har vært tilgjengelig for Norsk Tippings kunder i flere år, men kundene har selv måttet oppsøke det på hjemmesidene.

– Nå går vi over til å aktivt vise kunden nettoforbruket de siste 7, 30 og 365 dager. Vi tror det kan føre til økt bevissthet om egen pengebruk, sier Tanja Sveen, rådgiver for ansvarlig spill i Norsk Tipping.

Visste ikke hvor mye de tapte

Aktiv visning av spillregnskapet blir innført blant annet som følge av erfaringer fra Norsk Tippings proaktive samtaler med kunder som taper mye penger.

– Når vi ber stortaperne anslå hvor mye de har tapt det siste året, er det vanlig at de tipper bare halvparten av det reelle tapet. Mange får en aha-opplevelse når de får vite den faktiske summen, og ønsker å gjøre en endring.

Sveen mener kundene nå får bedre oversikt over forbruket, slik at de selv kan ta grep når de ser at det går mer penger ut enn de ønsker.

Vises hver uke

Spillregnskapet vil i utgangspunktet bli vist automatisk hver uke, men kundene kan selv endre visningsfrekvensen til daglig eller månedlig. I visningen ligger det også en lenke til spillregnskapssiden, hvor man finner en mer detaljert oversikt.

– Denne er også under utvikling og vil komme i en utvidet og forbedret versjon i løpet av de neste par månedene, sier Sveen.

Spillregnskapsvisningen blir først innført i digitale kanaler, hvor alle kunder som spiller spiller middels- til høyrisikospill (kasino, bingo, oddsen og liveoddsen) vil bli vist spillregnskapet. I tillegg vil alle kunder med gul eller rød status i Norsk Tippings risikovurderings-verktøy Playscan få samme oversikt.

– Vi jobber med løsninger for at kunder som kun spiller i fysiske kanaler også skal få tilgang til spillregnskapet etter samme prinsipp. Vi håper å ha løsninger på plass mot slutten av dette året eller tidlig neste år, sier Sveen.

Kasinokunder mest utsatt

I løpet av 2018 hadde Norsk Tipping en bekymringsfull vekst i antall røde spillere, det vil si antallet spillere som analysesystemet Playscan identifiserer har risiko for å ha eller utvikle spilleproblemer.

– Veksten kommer hovedsakelig fra kunder som spiller kasinospill på nett. Å vise kundene spillregnskapet er derfor spesielt viktig for slike høyrisikospill, hvor en spillrunde bare tar tre sekunder. Man kan spille nærmest kontinuerlig, og det er gjerne slik at mange små gevinster kamuflerer et reelt tap, sier Sveen.

Tredje spillansvarstiltak i år

I april innførte Norsk Tipping et tak på hvor store premier det er mulig å spille bort, og i mai ble det innført tofaktorgodkjenning på spillterminalene Multix og Belago. Nå er Norsk Tippings administrerende direktør Åsne Havnelid fornøyd med å ha nok et nytt spillansvarstiltak på plass.

– Arbeidet med spillansvar er en kontinuerlig prosess, og vi legger mye ressurser i å holde høy utviklingstakt. Dette siste tiltaket vil være viktig for svært mange spillere, og ha god forebyggende effekt på spilleproblemer, sier Havnelid.

– Transparens er et viktig prinsipp for Norsk Tippings relasjon til selskapets kunder. Spill skal være et hyggelig tilskudd i hverdagen – og hvor mye penger man bruker skal tåle dagens lys, legger hun til. 

Emner

Kategorier

Kontakter

Roar Jødahl

Roar Jødahl

Pressekontakt Senior kommunikasjonsrådgiver og pressekontakt Generelle spørsmål. 97 07 14 04

Relatert innhold

Illustrasjon:  Andrei Verner / Shutterstock / NTB Scanpix

Fra 8. april kan du ikke spille bort store premier

Store premier kan føre til vesentlig høyere spillforbruk, og gi økt risiko for problemspil. Norsk Tipping fjerner derfor muligheten til å spille bort premier på over 20 000 kroner. Analyser av NTs kundedata viser at spillere som har vunnet en stor premie i snitt taper 43 prosent mer pr. uke i ti uker etter gevinsten, målt mot forbruket i de ti ukene før gevinsten.

Mindre reklame for kasinospill vil medføre at færre spiller disse spillene, og det igjen vil gi færre spilleavhengige, skriver Bjørn Helge Hoffmann (innfelt).  Foto: Rawpixel.com/Shutterstock/NTB Scanpix

Fagblogg: Et varsko om nettkasino

Norsk Tipping ser en bekymringsfull utvikling blant sine kasinokunder. Antall risikospillere har økt fra 6000 til 10000 de siste ti månedene, og disse står for 55 prosent av inntektene i kasinosegmentet. Fagsjef for ansvarlig spillvirksomhet i Norsk Tipping, Bjørn Helge Hoffmann, mener et forbud mot distribusjon av reklame for disse spillene er både riktig og viktig.

Kundekonsulent Trine Vannzèll i Norsk Tipping har snakket med flere hundre av Norsk Tippings stortapere. "De fleste setter pris på at vi ringer", sier hun.

​FAGBLOGG: Slik går det med stortaperne ett år etter den proaktive samtalen

Direkte kontakt med de av Norsk Tippings kunder som taper mye på pengespill hadde en tydelig effekt. Men hvordan var langtidseffekten av en telefonsamtale som i gjennomsnitt varte i seks minutter? Og ville henvendelsen føre til at kunder forlot selskapet? 12 måneder senere ser vi forbløffende gode resultater.

Jakob Jonsson (innfelt) er psykologspesialist og forsker ved Stockholms Universitet. Kundekonsulent Kristin Edvardsen Måsø i Norsk Tipping snakker daglig med selskapets stortapere. Foto: Norsk Tipping

Forskningsstudie: ​Slik forandret en telefonsamtale storspillernes forbruk

2000 storspillere hos Norsk Tipping fikk en telefon eller et brev fra selskapet. Hva slags effekt hadde det på spillemønsteret? Psykologspesialist Jakob Jonsson ved Stockholms Universitet har gjennomført et forskningsprosjekt på effekten av ulike typer intervensjon hos Norsk Tippings største spillere.

Vi gir drømmen en sjanse!

Norsk Tipping er et statlig aksjeselskap underlagt Kulturdepartementet. Selskapet har enerett på en rekke pengespill i Norge.
Hovedoppgaven Stortinget har gitt Norsk Tipping er å kanalisere nordmenns spillelyst inn mot et offentlig kontrollert spilltilbud og forebygge problemer som kan følge av pengespill. Overskuddet som skapes går til samfunnsnyttige formål.

Spillene skaper spenning og moro i hverdagen til tusenvis av nordmenn, enten drømmen er å bli rik eller bare å krydre fotballkampen med en beskjeden innsats på favorittlaget.
Hvert år kommer spillemidlene norsk idrett, kultur og frivillige, humanitære organisasjoner over hele landet til gode.
Siden 1948 har Norsk Tipping bidratt med cirka 200 milliarder kroner (prisjustert) til gode formål – til glede for befolkningen over hele landet. I 2023 gikk 7,1 milliarder kroner fra Norsk Tipping til samfunnsnyttige formål.
Norsk Tipping holder til på Hamar og har cirka 440 ansatte.

Norsk Tipping

Måsåbekkvegen 20
2315 Hamar
Norway