Nyhet -
VM gir knalltall for fotballkvinnene på Oddsen
Sju dager inn i mesterskapet hadde nesten 42 000 personer spilt på kvinnenes fotball-VM på Oddsen. Det er nær halvparten av kundetallet VM for herrer hadde etter sju dager i fjor.
I tillegg er det bortimot en dobling av tallene fra den første uka av kvinnenes VM i Canada i 2015.
– Dette er veldig gode tall som beviser det vi hele tiden har visst; at kvinnefotballen har et kommersielt potensial, sier Norsk Tippings administrerende direktør, Åsne Havnelid.
Seersuksess
Under herrenes fotball-VM i Russland i 2018, hadde 94 000 kunder spilt på VM-kamper på Oddsen i løpet av mesterskapets sju første dager.
– Kvinnenes VM oppnår nå bortimot 50 prosent av kundevolumet i et herremesterskap, som er sportsspillenes desiderte topprodukt. Og det gjør de uten at mesterskapet er i nærheten av å ha samme nivå på mediedekning, sier Havnelid.
Kvinnelandslagets kamper i gruppespillet mot Nigeria og Frankrike har hatt henholdsvis 465 000 og 660 000 seere. Herrelandslagets to EM-kvalikkamper mot Romania og Færøyene hadde 506 000 og 570 000 seere. Av fotballsendinger er det, ifølge de offisielle seertallene, bare Champions League-finalen som har trukket flere tv-seere enn kampen mellom Norge og Frankrike i år.
– Dette unner jeg virkelig kvinnene i norsk fotball. De har jobbet hardt og lenge for å oppnå gode resultater og økt oppmerksomhet. Jeg håper dette mesterskapet gjør at enda flere får øynene opp for hvor underholdende fotball kvinnene kan spille, og at det i sin tur gjør noe med både interessen for og holdningene til toppfotball for kvinner i Norge, sier Havnelid.
Interessen øker
Norsk Tipping inngikk en fireårig sponsoravtale med Toppfotball Kvinner høsten 2017. Da hadde kvinnenes arbeidsvilkår i toppfotballen for alvor blitt belyst etter Norges mislykkede EM.
– Den gang tok vi en overordnet beslutning om at vi ville være med og bedre forholdene for kvinner i norsk toppfotball. Samtidig visste vi at interessen for kvinnefotballen økte internasjonalt, og så verdien i å bli med og bygge opp de norske klubbene og profilene. Responsen vi ser nå viser at vi gjorde et godt valg, sier Havnelid.
Norsk Tipping er også en av hovedsponsorene for kvinnenes landslag. Havnelid var selv tilstede på kampen mellom Frankrike og Norge på et utsolgt Allianz Riviera stadion i Nice. Hun beskriver stemningen som elektrisk i den dramatiske kampen Norge til slutt tapte 2-1 for hjemmefavoritten.
– Den som påstår at dette ikke er god underholdning, liker ikke fotball, sier hun.