Gå videre til innhold
Norge tapte mot hjemmefavoritt Frankrike, men kan likevel feire rekordstor interesse for kvinnefotballen.  Foto: Bildbyrån
Norge tapte mot hjemmefavoritt Frankrike, men kan likevel feire rekordstor interesse for kvinnefotballen. Foto: Bildbyrån

Nyhet -

​VM gir knalltall for fotballkvinnene på Oddsen

Sju dager inn i mesterskapet hadde nesten 42 000 personer spilt på kvinnenes fotball-VM på Oddsen. Det er nær halvparten av kundetallet VM for herrer hadde etter sju dager i fjor.

I tillegg er det bortimot en dobling av tallene fra den første uka av kvinnenes VM i Canada i 2015.

– Dette er veldig gode tall som beviser det vi hele tiden har visst; at kvinnefotballen har et kommersielt potensial, sier Norsk Tippings administrerende direktør, Åsne Havnelid.

Seersuksess

Under herrenes fotball-VM i Russland i 2018, hadde 94 000 kunder spilt på VM-kamper på Oddsen i løpet av mesterskapets sju første dager.

– Kvinnenes VM oppnår nå bortimot 50 prosent av kundevolumet i et herremesterskap, som er sportsspillenes desiderte topprodukt. Og det gjør de uten at mesterskapet er i nærheten av å ha samme nivå på mediedekning, sier Havnelid.

Kvinnelandslagets kamper i gruppespillet mot Nigeria og Frankrike har hatt henholdsvis 465 000 og 660 000 seere. Herrelandslagets to EM-kvalikkamper mot Romania og Færøyene hadde 506 000 og 570 000 seere. Av fotballsendinger er det, ifølge de offisielle seertallene, bare Champions League-finalen som har trukket flere tv-seere enn kampen mellom Norge og Frankrike i år.

– Dette unner jeg virkelig kvinnene i norsk fotball. De har jobbet hardt og lenge for å oppnå gode resultater og økt oppmerksomhet. Jeg håper dette mesterskapet gjør at enda flere får øynene opp for hvor underholdende fotball kvinnene kan spille, og at det i sin tur gjør noe med både interessen for og holdningene til toppfotball for kvinner i Norge, sier Havnelid.

Interessen øker

Norsk Tipping inngikk en fireårig sponsoravtale med Toppfotball Kvinner høsten 2017. Da hadde kvinnenes arbeidsvilkår i toppfotballen for alvor blitt belyst etter Norges mislykkede EM.

– Den gang tok vi en overordnet beslutning om at vi ville være med og bedre forholdene for kvinner i norsk toppfotball. Samtidig visste vi at interessen for kvinnefotballen økte internasjonalt, og så verdien i å bli med og bygge opp de norske klubbene og profilene. Responsen vi ser nå viser at vi gjorde et godt valg, sier Havnelid.

Norsk Tipping er også en av hovedsponsorene for kvinnenes landslag. Havnelid var selv tilstede på kampen mellom Frankrike og Norge på et utsolgt Allianz Riviera stadion i Nice. Hun beskriver stemningen som elektrisk i den dramatiske kampen Norge til slutt tapte 2-1 for hjemmefavoritten.

– Den som påstår at dette ikke er god underholdning, liker ikke fotball, sier hun.

Emner

Kontakter

Roar Jødahl

Roar Jødahl

Pressekontakt Senior kommunikasjonsrådgiver og pressekontakt Generelle spørsmål. 97 07 14 04

Relatert innhold

Like muligheter er en av Norsk Tippings hjertesaker. Her forteller administrerende direktør Åsne Havnelid om noen av tiltakene selskapet gjør, både eksternt og internt.

Slik jobber vi for like muligheter

Like muligheter er en av Norsk Tippings hjertesaker. Her forteller administrerende direktør Åsne Havnelid om noen av tiltakene selskapet gjør, både eksternt og internt.

Vi gir drømmen en sjanse!

Norsk Tipping er et statlig aksjeselskap underlagt Kulturdepartementet. Selskapet har enerett på en rekke pengespill i Norge.
Hovedoppgaven Stortinget har gitt Norsk Tipping er å kanalisere nordmenns spillelyst inn mot et offentlig kontrollert spilltilbud og forebygge problemer som kan følge av pengespill. Overskuddet som skapes går til samfunnsnyttige formål.

Spillene skaper spenning og moro i hverdagen til tusenvis av nordmenn, enten drømmen er å bli rik eller bare å krydre fotballkampen med en beskjeden innsats på favorittlaget.
Hvert år kommer spillemidlene norsk idrett, kultur og frivillige, humanitære organisasjoner over hele landet til gode.
Siden 1948 har Norsk Tipping bidratt med cirka 200 milliarder kroner (prisjustert) til gode formål – til glede for befolkningen over hele landet. I 2023 gikk 7,1 milliarder kroner fra Norsk Tipping til samfunnsnyttige formål.
Norsk Tipping holder til på Hamar og har cirka 440 ansatte.

Norsk Tipping

Måsåbekkvegen 20
2315 Hamar
Norway